SØG   RÅDGIVNING     SHOP

Motion3

Motion og hjertesvigt

For bare 30 år siden var anbefalingen til hjertesvigtpatienter, at de skulle holde sig i ro. I dag er der heldigvis en del undersøgelser, der viser, at motion kan være med til at forbedre hjertesvigtpatienternes fysiske formåen og livskvalitet samt nedsætte de symptomer, man kan have i forbindelse med hjertesvigt.

 

Hvorfor bliver jeg forpustet?
Har du hjertesvigt, vil din pumpefunktion være nedsat, og din evne til at levere blod og ilt ud til de arbejdende muskler vil være nedsat. Det betyder, at dit hjerte skal arbejde ekstra meget for at pumpe blodet rundt i kroppen, når du motionerer, og du vil derfor opleve hurtigere at blive forpustet og træt, når du dyrker motion.
Alligevel er det vigtigt, at du dyrker motion. Når du kommer i bedre form, belaster du dit hjerte mindre, mindsker risikoen for tab af krops muskulatur og oplever færre symptomer i form af mindre træthed og forpustethed i hverdagen.

 

Er det farligt for mit hjerte, at jeg bliver forpustet?
Det er godt at være forpustet, når du dyrker motion. Det betyder, at du styrker dit hjerte og kredsløb samt dine musklers evne til at optage ilt og dermed energi.

Nogle hjertesvigtpatienter oplever forpustethed som tæt forbundet med udviklingen af sygdommen, og det kan afholde dem fra at være fysisk aktive. Hvis det er tilfældet for dig, er det en god ide at tale med din læge eller en fysioterapeut. Det kunne være en mulighed, at du bliver henvist til genoptræning på hospital eller i kommunen.

 

Må jeg styrketræne?
Ja – styrketræning er godt, hvis du har hjertesvigt. Hjertesvigtpatienter oplever ofte svækket muskelstyrke, da sygdommen kan medvirke til et lavere aktivitetsniveau end tidligere. I sygdommens sene faser kan en konsekvens af hjertesvigt være ekstra hurtig nedbrydning af din krops-muskulatur. Du bør derfor være bevidst om at bryde denne onde cirkel ved at lave regelmæssig styrketræning.

 

Hvordan skal jeg træne?
Hjertet er ligeglad med, hvilken motionsform du vælger, så vælg den du bedst kan lide. Når du går, løber eller cykler, kan du med fordel i en kortere periode være forpustet. Hvor ofte og hvor længe du skal være forpustet, afhænger meget af din form. Men arbejd på, at du langsomt kommer op på en mængde, som svarer til, at du dagligt er lettere forpustet i mindst 10 minutter af gangen og gerne 30 minutter hver dag.

Hvis du i forvejen er vant til at træne eller er kommet i bedre form, anbefales du at træne med højere intensitet 2-3 x om ugen i 20-30 minutter. Den højere intensitet svarer til, at du når ”snakkegrænsen”, hvilket vil sige, at du kan snakke, men sætninger bliver afbrudt af åndedrag.
Når du har en hjerte-kar-sygdom anbefaler Hjerteforeningen, at du bruger borg-skalaen til at vurdere den belastning, du oplever under fysisk aktivitet, og til at finde den rette intensitet. Læs mere om borg-skalaen på følgende link

Mennesker med hjertesygdom må gerne træne moderat- til hård styrketræning, det vil sige 8-12 gentagelser x 2-3 gange, hvor du afslutningsvis mærker udtrætning af muskulatur. Er du ikke vant til at træne eller har mange symptomer i forbindelse med din sygdom, er det fornuftigt at starte med mindre belastning og tage flere gentagelser. Et eksempel kunne være at bruge en elastik til at træne med.

På Hjerteforeningens motionside, kan du finde inspiration til styrketræning 

 

Hvad bør jeg undgå?
Grundet sygdommen og medicin, kan du opleve at blive hurtigere træt og svimmel end tidligere. Tag udgangspunkt i din fysiske formåen, så du ikke overbelaster din krop. Skulle du i forbindelse med motion opleve ubehag eller forværring af dine symptomer, bør du kontakte din egen læge.

Download minibogen “Livet med hjertesvigt”

Mange patienter med kronisk hjertesvigt har nedsat appetit på grund af inaktivitet og træthed.

Rygning er skadeligt for et sygt hjerte. Cigaretterne stjæler den i forvejen sparsomme ilt fra hjertet og skader dine blodårer.

Ved mistanke om alkoholisk kardiomyopati (alkoholisk hjertesvigt) anbefales total afholdenhed.

Som patient kan det være en voldsom oplevelse at få diagnosen  hjertesvigt.

Du kan dyrke sex i den udstrækning, du har kræfter og lyst til det. Det er en myte, at mange hjertepatienter dør under samleje.

Patienter med hjertesvigt kan få problemer med at sove, fordi de har svært ved at få luft, når de ligger ned.

Træthed er sammen med væskeophobninger i kroppen og åndenød de mest almindelige symptomer på hjertesvigt.

Vej dig hver dag eller mindst tre gange om ugen og hold øje med vægtudsving.